Misiune, Viziune & Valori


Alice ajunse la un moment dat la o rascruce de drumuri.
„Pe ce drum sa o iau?”, o intreba pe pisica Chesire.
„Asta depinde in mare masura de locul unde vrei sa ajungi”, raspunse pisica.
„Nu prea imi pasa unde ajung...” incepu Alice.
„Atunci nu prea conteaza pe unde o iei”, concluziona pisica.

Lewis Carroll, Alice in Tara Minunilor

Daca nu stii unde vrei sa ajungi, orice drum te va duce acolo. Aceasta ar fi concluzia fragmentului citat. Si, din pacate, foarte multi dintre semenii nostri se lasa purtati de valuri, intr-o directie pe care nu ei o controleaza. Insa oamenii care au constiinta propriei lor existente, cei care vor sa-si determine propriile destine, se deosebesc de ceilalti prin aceea ca isi concep si urmeaza un program personal.
 
Acest program se poate manifesta atat la nivelul unei familii, cat si la nivelul unei companii, unui grup sau unei organizatii. Ca om de afaceri Forever, se justifica elaborarea unui astfel de program pentru echipa pe care ai format-o sau din care faci parte. Asa cum se regaseste in cele mai multe organizatii, programul se compune din trei elemente: o misiune, o viziune si un set de valori.
produse recomandatepng
Misiunea defineste scopul si obiectivele primare ale echipei tale. Functia sa principala este interna, pentru a defini masura in care organizatia atinge succesul. Ea se adreseaza in primul rand echipei, dar si clientilor, colaboratorilor si publicului larg. Misiunea descrie domeniul de afaceri si nevoile clientilor, nevoi pe care organizatia incearca sa le satisfaca.
 
Viziunea ar putea fi rezumata ca fiind directia in care se indreapta organizatia. Este, de obicei, o formulare simpla si scurta si ar trebui sa inspire si entuziasmeze. Ea surprinde visul celor care formeaza echipa. Ar putea fi si o descriere a felului in care organizatia va arata in 3-5 ani. Aici intervine „De ce?”-ul fiecaruia, de la dorinta de a fi independent financiar, de a calatori sau de a avea casa mult visata pana la nevoia de a-i ajuta pe altii, de a face parte dintr-un grup sau de a se auto-imbunatati permanent.
banner 1png
In ceea ce priveste valorile, ele pot fi definite drept convingeri, reguli sau linii de ghidare ce caracterizeaza membrii unei organizatii, modul lor de manifestare si felul in care reactioneaza la stimuli interni sau externi. Iata cateva exemple de valori organizationale: spiritul de echipa, buna intelegere, increderea reciproca, orientarea catre client, flexibilitatea, rapiditatea in reactii, proactivitatea, deschiderea la schimbare, entuziasmul, integritatea, empatia sau dispozitia de a depune efort.
 
Practic, cele trei elemente ale filozofiei unei echipe se concentreaza pe ceea ce oamenii doresc sa faca (misiunea), unde doresc sa ajunga (viziunea) si pe principiile (sau valorile) pe care se bazeaza aceasta calatorie. Daca vreti, viziunea este busola care indica directia de urmat, cea la care trebuie permanent sa te raportezi. Iar misiunea este o harta, pe care sunt desenati pasii efectivi pe care trebuie sa-i faci.
 
Ca lider al unei echipe, este bine sa elaborezi si sa pui in scris cele trei elemente – Misiune, Viziune si Valori. Te poti inspira, pentru inceput, din valorile si convingerile Forever Living Products, pe care le gasesti pe website-ul companiei. Ele trebuie adaptate, insa, specificului echipei, oamenilor si mediului in care iti desfasori activitatea. Avand permanent in vedere destinatia, cunoscand pasii pe care trebuie sa-i faci si, fiind propulsat de convingeri valoroase, iti va fi mai usor in calatoria care te urca spre nivelurile superioare ale Planului de Marketing. Nu uita, insa, ca orice destinatie ti-ai propune, fara efort constant nu ai cum sa ajungi acolo.
 
Asta pentru ca, atunci cand Alice continua dialogul amintit la inceputul articolului, ea spune:
„... cata vreme voi ajunge undeva.” Iar pisica Chesire ii raspunde: „Atunci fii sigura ca vei ajunge, cu conditia sa mergi suficient de mult.”
BANNER BLOG 2png
EXERCIȚIU 

 Misiunea, Viziunea si Valorile afacerii tale, ale echipei din care faci parte nu valoreaza nimic daca nu sunt adoptate de catre toti membrii ei si daca activitatea lor si a ta nu este permanent ghidata de aceste elemente.

La urmatoarea intalnire pe care o ai cu echipa, formuleaza impreuna cu ei aceste texte. Pune-le apoi intr-un document la care toata lumea sa aiba acces (ex. cu ajutorul Google Docs) si ofera fiecaruia posibilitatea de a le completa sau ajusta (eventual anonim, prin Google Forms).

Dupa ce veti ajunge la formulele finale, agreate de majoritate, gaseste o modalitate prin care oamenii sa se declare de acord si sa-si poata aduce aminte constant de acest angajament. Spre exemplu, scrie pe o placa mare, alba, textele Misiunii, Viziunii si Valorilor sub forma trunchiului si a ramurilor unui copac. Invita apoi fiecare membru al echipei tale sa „semneze”: roaga-i sa-si inmoaie palmele in vopsele (diferite) si sa aseze, pe ramurile copacului, cate o frunza de forma mainii. Vei avea in final un copac multicolor care desemneaza unitatea, drumul si viitorul echipei tale. Afiseaza apoi acest tablou la fiecare intalnire cu echipa, adu-l la Success Day sau tipareste, pentru toti membrii echipei, tricouri cu aceasta imagine.

Daca ti-a placut articolul, da-l mai departe celor care crezi ca au nevoie sau pe care i-ar inspira, dand share in social media sau trimitandu-l prin email, si adu mai multi prieteni alaturi de noi.
IMG-20220707-WA0003jpg