Gânduri despre noi începuturi


Catre finalul anilor ’90, in linistea unei nopti de vara, telefonul din casa mea a inceput sa sune frenetic. Buimac, l-am ridicat, si ma pregateam sa protestez cand, la capatul firului, am auzit vocea prietenului meu din Statele Unite: ”Sanduleeee, ai castigat un Green Card, poti emigra, poti veni incoace oficial, sa muncesti si sa traiesti ... fericit!”. La inceput, nu am inteles ce se intampla. Dar, din conversatie, incetul cu incetul, m-am lamurit. Amicul meu depusese, cu ceva timp inainte, fara sa-mi spuna, o cerere in numele meu (se putea, pe vremea aceea), iar loteria vizelor imi acordase sansa de a emigra, impreuna cu sotia, in cea mai dorita tara din lume.

A urmat o analiza de cateva zile si un proces decizional intens. La finalul lui, am hotarat sa refuzam aceasta oportunitate. Am ramas in tara, continuand viata noastra obisnuita, chiar daca, teoretic, am fi putut-o duce mult mai bine acolo. Am ramas nu din comoditate sau din frica de necunoscut, ci mai degraba dintr-un sentiment interior de ”acasa”, care ni s-a parut mult mai important, pentru viitor. Iar intamplarea respectiva a avut o urmare pozitiva. Perspectiva unui nou inceput in Statele Unite a declansat, in noi, o hotarare intensa de a reusi cu adevarat aici, in tara.

Au trecut peste 20 de ani de atunci si nu avem niciun regret.

Decizia de a nu o lua de la capat pe meleaguri straine a dus la o serie de noi inceputuri aici, in tara. Au fost etape prin care am trecut, atat in familie, cat si in munca, in context social sau profesional. Lucrurile nu au mers intotdeauna perfect. Dar am stiut, de fiecare data, sa cautam si sa gasim ce putem face pentru a demara din nou, de data asta cu mai mult succes. Iar in evolutia noastra am incercat evitam lipsa de judecata, definita faimos de Einstein ca fiind procesul prin care continui sa faci lucrurile in acelasi mod, dar te astepti sa ai rezultate diferite...



Ca FBO, te afli intr-o afacere in care ti-ai pus multa speranta. Probabil ca ai si tu de-a face cu dificultati, cu lucruri care nu merg tocmai bine, cu laturi ale activitatii tale pe care le-ai dori imbunatatite. Si te intrebi ce poti face in acest sens. O solutie este cea in care iti propui un nou inceput, o alta etapa pentru activitatea respectiva, de data aceasta cu mai multe sanse de reusita. Pentru asta insa:

Intreaba-te: CE nu a mers bine? Poate ca nu ai reusit sa ajungi, in intervalul pe care ti l-ai stabilit, la nivelul dorit in Planul de Marketing? Sau nu ai castigat suma pe care o asteptai? Nu ai putut atinge toate conditiile pentru a te califica la unul dintre bonusuri, stimulente sau programe? Leaga rezultatele slabe de actiuni concrete (sau de lipsa lor). De exemplu, poate ca nu ai reusit sa sponsorizezi suficiente persoane in ultimul an. Sau nu ai reusit sa vinzi suficiente produse.

Analizeaza DE CE nu a mers bine. Care crezi ca sunt cauzele pentru care nu ti-ai atins aceste obiective? Prea putini oameni noi contactati? Nu reusesti sa-i convingi? Esti fara tragere de inima? Nu ai timp destul (a se traduce ”nu e o activitate suficient de sus in lista mea de prioritati”)?

Gandeste-te ce poti modifica sau imbunatati. Ce paradigme trebuie sa schimbi? Poate ca o solutie este sa aloci zilnic mai mult timp si efort afacerii. Sau sa-ti imbunatatesti tonusul si starea de spirit, prin miscare si trai cumpatat. Sau sa-ti ridici nivelul abilitatilor ca om de afaceri, prin invatare si practica. Ori sa-ti pastrezi optimismul, printr-o atitudine pozitiva si un mai mare atasament fata de ”De ce?”-ul tau.

Ce vei face pentru a te asigura ca de data aceasta lucrurile vor merge mai bine? Una dintre retete este sa inveti din greseli - procesul descris mai sus. O alta este sa-ti alegi un ”accountability partner”, o persoana pe care sa o respecti, cu care sa-ti poti impartasi ganduri si obiective, fata de care sa simti ca ai o raspundere si care sa te poata ajuta in momente cheie. Poate fi Sponsorul tau sau cineva apropiat care crede in tine. In oricare dintre cazuri, vointa ta este, probabil, cel mai important factor. Este combustibilul cu care se alimenteaza motorul mersului tau inainte.


Dupa o viata petrecuta ca om de vanzari pentru mixere de milkshake-uri si pahare din plastic, Ray Kroc a luat decizia unui nou inceput cu o prima franciza pentru un restaurant fast-food, la varsta de 52 de ani. Combinand ambitia, staruinta si realismul ca om de afaceri, acesta si-a ridicat compania la nivel mondial, ajungand la 1500 de restaurante in 15 ani. Astazi sunt peste 36.000 in intreaga lume, iar numele lor este, dupa cum ai banuit, McDonald’s.


Am putea trage doua invataminte din evolutia lui Ray Kroc si a afacerii sale:
1.    Niciodata nu e prea tarziu. Cu suficienta ambitie, dispozitie de a depune efort si capacitate de a alege directia corecta, oamenii pot incepe de la capat, cu succes, oricand in timpul vietii.
2.    Pentru a te dezvolta, ca om de afaceri, este important sa lucrezi mai mult asupra afacerii decat in interiorul ei. Este, poate, un fel de nou inceput. O noua modalitate de a-ti privi afacerea. Ce inseamna acest lucru pentru tine, ca FBO? Ca pe langa vanzarea de produse sa acorzi mai mult timp strategiei si planificarii, dar mai ales sponsorizarii. Pentru ca aceasta din urma este cea care iti multiplica afacerea, o face mai profitabila si te aduce tot mai aproape de infaptuirea visului cu care ai pornit in Forever.

Articol scris de Alexandru Israil, specialist marketing
Daca ti-a placut articolul, da-l mai departe celor care crezi ca au nevoie sau pe care i-ar inspira, dand share in social media sau trimitandu-l prin email, si adu mai multi prieteni alaturi de noi.
youtubepng