Cum să fii un bun negociator


Negocierea poate fi definita ca procesul prin care indivizii care au viziuni diferite asupra aceluiasi subiect gasesc formule constructive de a ajunge la un punct de vedere comun si a continua in armonie. Abilitatea ta de a negocia este un factor care iti influenteaza puternic viata. In afacerea Forever, negocierea este arta care iti poate asigura succesul, pentru a te ajuta sa vinzi mai multe produse, sa faci mai multe sponsorizari si sa-ti influentezi pozitiv echipa.
 
Exista o teorie care spune ca un produs sau serviciu nu are o valoare in sine – valoarea sa este data de perceptie, de utilitatea pe care o regaseste in acel lucru cel care e dispus sa plateasca. Ce ai putea face cu o bancnota de 500 de euro pe o insula pustie? N-ar avea nicio valoare. In schimb, daca te afli intr-o piata europeana, in schimbul ei poti primi o gramada de produse. Cu alte cuvinte, situatii diferite dau valori diferite aceluiasi produs, asa cum oameni diferiti sau momente diferite in timp pot influenta valoarea perceputa asupra unui lucru. Intreaba-te, de exemplu, cum este privita propunerea de a dezvolta o afacere Forever de catre un individ angajat, in plina activitate, fata de unul care tocmai a fost disponibilizat, deoarece compania la care lucra a dat faliment.
produse recomandatepng
Valoarea perceputa diferit de persoane diferite asupra aceluiasi lucru este motivul pentru care se ajunge la negociere. Iar in viata si in afaceri, totul este negociabil.
 
Un bun negociator cauta si gaseste oportunitati de a-si exersa si dezvolta aceasta abilitate in tot ceea ce face. Incepe dimineata cand, poate, trebuie sa-si convinga copiii sa se trezeasca la timp pentru a ajunge la scoala, continua cu treburile zilnice – de exemplu distribuirea sarcinilor in casa – si merge pana la activitatea profesionala sau achizitiile personale.
 
Pentru a intra intr-o negociere fara a fi tensionat sau stresat, aceasta trebuie perceputa ca un joc. Este un joc cu cateva reguli, in care cel mai abil castiga. In acest joc trebuie sa intri fara vanitate, fara mandrie. Suntem conditionati, din pacate, sa depindem de parerea celorlalti asupra noastra. Asta ne influenteaza mai mult decat ar trebui si este motivul pentru care majoritatea oamenilor nu intra intr-o negociere – le e frica sa nu fie refuzati si, astfel, sa li se lezeze orgoliul. Nu-ti fie frica sa negociezi! Care este cel mai rau lucru care ti se poate intampla? Sa fii refuzat. Iti afecteaza ego-ul? Daca da, nu vei fi un bun negociator.
 
Flexibilitatea si inovatia sunt arme ale negociatorului de succes. El nu se blocheaza intr-o pozitie fixa, cerand lucruri non-negociabile. Intelegand si pozitia celuilalt, el cauta in permanenta solutii noi si, poate, neobisnuite, pentru a ajunge la un punct de vedere comun. Atunci cand parerile celor doua parti implicate intr-o negociere nu sunt in concordanta, exista aproape intotdeauna o a treia alternativa ce va fi agreata de ambele parti, la care se poate ajunge cu rabdare, creativitate si efort de gandire.
cea mai frumoasa afacerepng
Increderea este cheia de bolta a unei negocieri de succes. Altfel spus, onestitatea si abordarea directa sunt ingrediente fara de care nu se poate ajunge la un compromis. Nimeni nu va „cumpara” oportunitatea de a intra in afacerea Forever pana nu te „cumpara” pe tine intai. De aceea, prezinta intotdeauna situatia ca una in care ambele parti au de castigat. Pe langa avantajele pe care viitorul consumator de produse sau om de afaceri Forever le are, povesteste si despre castigul pe care tu, in calitate de vanzator sau sponsor, le vei avea. Onestitatea dezarmeaza, iar negocierea devine mai usoara. Este important ca, in urma negocierii, nimeni sa nu se simta dezavantajat sau manipulat, pentru ca apoi sa plece de acolo dezamagit. Este de preferat sa nu inchei intelegerea si sa amani discutia pentru alta data, decat sa fortezi mana celuilalt, iar acesta sa ramana cu un gust amar.
 
Exista cateva tehnici pe care un bun negociator le poate folosi spre avantajul sau.
Detasarea. Atunci cand propui cuiva sponsorizarea pentru a intra in afacerea Forever, fa-o relaxat si nu lasa sa se vada cat de important este pentru tine. Fii usor indiferent in discutie si lasa sa se inteleaga ca avantajul este intr-adevar reciproc – cu alte cuvinte oportunitatea pe care o oferi si compania de multilevel marketing sub umbrela careia isi va desfasura activitatea sunt o sansa unica.
 
Competenta. Fii sigur pe ceea ce spui si arata ca stapanesti domeniul tau de expertiza. Cu cat folosesti in dialog mai multe informatii exacte legate de produsele sau de afacerea Forever, cu atat cel din fata ta va fi mai impresionat.
 
Raritatea. Da de inteles ca Forever nu este o oportunitate cu care te intalnesti in fiecare zi. Explica faptul ca acum, mai mult decat oricand, merita sa te inscrii – nu se stie cand si in ce conditii te mai poti intalni cu o astfel de ocazie.
 
Informatia. Documenteaza-te dinainte si fii la curent cu nevoile si dorintele celui cu care negociezi. Cu cat stii mai multe despre el, cu atat iti va fi mai usor sa ajungi la un punct comun. Vei sti care sunt punctele sale sensibile si astfel vei putea pune accent pe chestiunile care sunt cu adevarat importante pentru el.
 
Infatisarea exterioara. Poti degaja sentimentul de putere prin felul in care te imbraci, lucrurile care te insotesc si cuvintele pe care le folosesti. Aceste elemente sunt argumente in favoarea punctului tau de vedere, dar care lucreaza la nivelul subconstientului celui cu care negociezi.
 
Dedicarea. O persoana care intra intr-o negociere cu daruire, cu hotararea de a ajunge la o intelegere reciproc avantajoasa este mult mai puternica si eficienta decat una care e nesigura, nu stie ce vrea si unde doreste sa ajunga.
 
Simpatia. „Citeste-l” pe cel cu care negociezi si fa-te simpatic lui. Arata-i ca ii intelegi problemele, fa-l sa zambeasca, fii empatic. Este mult mai usor sa ajungi la un punct comun cu cineva care iti este simpatic.
BANNER BLOG 2png
Tehnicile de mai sus se pot folosi si in sens invers. Cu alte cuvinte, atunci cand te afli intr-o negociere, fii atent ca nu cumva ele sa fie folosite asupra ta.
 
Tehnicile de negociere nu pot fi asimilate cu manipularea atunci cand scopul lor este unul de lunga durata. In fapt, ar trebui sa folosim un alt termen in loc de negociere: armonizare. Practic, atunci cand negociezi, e bine sa te gandesti ca scopul tau final este armonizarea parerii tale cu cea a partenerului de discutie. Dupa ce acesta accepta sa consume produsele sau sa intre in afacerea Forever, asigura-te ca experienta sa ii va aduce satisfactii si ca va fi multumit de decizia luata. In calitate de sponsor, il poti ajuta pe multiple planuri – de exemplu, la construirea unei strategii eficiente de promovare a afacerii. Dar despre asta, in articolul urmator.
 
Alexandru Israil
Specialist marketing
Daca ti-a placut articolul, da-l mai departe celor care crezi ca au nevoie sau pe care i-ar inspira, dand share in social media sau trimitandu-l prin email, si adu mai multi prieteni alaturi de noi.
youtubepng