Anticipează ceea ce planifici

Procesul planificarii afacerii Forever si activitatile ce deriva din el depind de mai multi factori. O parte dintre ei nu sunt sub controlul tau, de exemplu evolutia economiei nationale, vremea sau functionarea corespunzatoare a conexiunii la internet. Altii sunt partial controlabili, prin efort personal: sanatatea si energia ta, relatia cu membrii echipei sau procentul de inscrisi in afacere in urma unei prezentari de oportunitate. A treia grupa de factori sunt cei care stau in totalitate sub controlul tau: cate telefoane dai intr-o zi, la cate intalniri de instruire participi, cat de bine cunosti produsele Forever si detaliile Planului de Marketing sau la care dintre stimulentele propuse de companie iti propui sa te califici.

In ecuatia planului pentru dezvoltarea afacerii tale Forever, este de preferat sa introduci cat mai putini factori din prima grupa, cei care nu depind de tine. Bazandu-te pe ceea ce poti controla, sansele de reusita sunt mai mari. Controlul presupune, insa, timp, efort, stimularea intelectului si a imaginatiei, munca mai multa, adaptare, organizare. Este varianta pe care merg acele companii care, in timpul recesiunii economice, s-au straduit mai mult si au gasit solutii (bazate in majoritate pe inteligenta si truda) pentru a se mentine la acelasi nivel si chiar a creste.
sigla vulturpng
Sansele de reusita cresc exponential atunci cand planificarea este bine realizata. Pentru aceasta, cel mai simplu este sa faci o paralela cu deplasarea dintr-un punct de plecare intr-unul de destinatie. Astfel, elaborarea unui plan trece, in general, prin urmatoarele etape:

1.    Stabilirea obiectivelor. Care este destinatia aleasa? Ce ti-ai propus in acest an sa faci in afacerea ta Forever? Alege obiective SMART: Specifice, Masurabile, Accesibile, Relevante si incadrabile in Timp.
2.    Proiectarea cursului acțiunii. Ce rute poti alege? Evalueaza si analizeaza fiecare alternativa, alege variantele potrivite, asambleaza lista actiunilor pe care le vei intreprinde, stabileste o ordine a prioritatilor in functie de urgenta si importanta lor. Obiectivele mari si importante pot fi impartite in etape mai mici, intermediare.
3.    Alocarea de resurse. Cu ce te deplasezi pana la destinatie? Decide resursele financiare, de timp si energie pe care esti dispus (si capabil) sa le aloci. Aici e bine sa fii realist: nu vei ajunge la destinatie daca ti se termina benzina pe drum, dar, daca o folosesti inteligent, poti parcurge cu 20% mai mult decat distanta anticipata initial.
4.    Stabilirea termenilor finali. Cand vrei sa ajungi la destinatie? O parte dintre acesti termeni sunt deja cunoscuti (ex. perioada de desfasurare a programelor speciale de fidelizare), iar planul tau trebuie adaptat in consecinta. Alti termeni sunt la latitudinea ta (ex. trecerea la urmatorul nivel in Planul de Marketing). Poti stabili si puncte intermediare, pentru a verifica si confirma, pe parcurs, faptul ca te afli pe drumul cel bun.
5.    Trecerea la fapte. Startul. Este partea cea mai grea, dar si cea mai importanta a planificarii. Si este acel „ceva” care face diferenta intre esec si reusita. Se spune ca, daca vrei sa castigi la Loto, trebuie in primul rand sa-ti cumperi un bilet. Planul este important, dar nu suficient. Actiunea este cea care transforma in realitate gandul care a generat-o.


Abilitatea de a anticipa si, in consecinta, de a-ti planifica activitatea nu se bazeaza pe preziceri sau miracole. Exista tehnici si metode cu ajutorul carora vei avea cele mai bune perspective asupra posibilelor evolutii ale cursului actiunii. Una dintre ele foloseste extrapolarea tendintelor actuale, plecand de la ipoteza ca ceea ce s-a intamplat in trecut va continua si in viitor. Stii astfel, spre exemplu, ca in prag de iarna oamenii sunt mult mai preocupati sa-si sustina imunitatea. In consecinta, sunt si mai dispusi sa consume produse care ii ajuta in acest sens. O alta metoda pe care o poti practica impreuna cu echipa este cea a consensului. Aceasta depaseste limitarile individuale prin implicarea unui grup de persoane in procesul de anticipare, eventual prin brainstorming. Ei vor ajunge la o parere comuna, bazata pe mai multe informatii si experienta, mult mai apropiata de adevar decat un punct de vedere individual.
Anticiparea este procesul mental prin care stabilesti cum crezi ca va arata viitorul. Cu alte cuvinte, este o parere, o opinie a ta cu privire la ceea ce urmeaza sa se intample. Planificarea, pe de alta parte, este procesul prin care stabilesti cum ai dori sa arate viitorul. Atunci cand cele doua imagini coincid, inseamna ca ai incredere in planul pe care l-ai facut si ai cele mai mari sanse de reusita sa-ti atingi obiectivele.
De la an la an, planul tau trebuie imbunatatit. O metoda buna de a face acest lucru este sa inveti din greselile facute si sa muncesti tot mai inteligent. Esecurile sunt bune doar atunci cand aloci timp pentru a le analiza cauzele si a stabili ce trebuie sa faci pentru a le evita in viitor.

1.    Fa o lista cu cele mai importante greseli pe care le-ai facut pana acum in afacerea Forever. Fii onest: cu cat te doare mai tare gandul la ele, cu atat mai bine.
2.    Analizeaza fiecare dintre aceste greseli. Ce ai face diferit acum, in circumstantele date atunci?
3.    Greselile facute in trecut iti influenteaza deciziile pe care le iei in afacere acum?
4.    Cum ai putea transforma greselile facute anterior in actiuni benefice, prin prisma experientei castigate?
Data viitoare cand esti confruntat cu o situatie sau o decizie dificila, gandeste-te la experiente asemanatoare si foloseste erorile facute in trecut pentru a-ti imbunatati viitorul.

sigla vulturpng
Articol scris de Alexandru Israil, specialist marketing
Daca ti-a placut articolul, da-l mai departe celor care crezi ca au nevoie sau pe care i-ar inspira, dand share in social media sau trimitandu-l prin email, si adu mai multi prieteni alaturi de noi.