Schimbarea, între dorință și putință!


Atunci cand sustin cursuri care se desfasoara pe mai multe zile, ii rog pe participanti ca in dimineata celei de-a doua zile sa se spele pe dinti cu cealalta mana decat cea cu care sunt obisnuiti. Si le este tare greu. Fac acest lucru pentru a le sugera cat este de dificil sa ne despartim de situatiile sau obiceiurile vechi si sa adoptam altele, mai bune. Fenomenul se numeste rezistenta la schimbare si este responsabil pentru multe dintre aspectele negative ale vietii oamenilor. Unde intalnesti aceste situatii in activitatea ta de FBO si ce poti face pentru a le indrepta?


In primul rand, afacerea Forever in sine face o promisiune de schimbare in bine in viata celui care o adopta, din mai multe puncte de vedere: sanatate, finante, relatii interumane, implinire personala. Promisiunea unei schimbari reale in bine ar trebui sa functioneze neconditionat – dovada sta campania electorala a presedintelui Barack Obama, „SCHIMBAREA in care putem sa credem”, care i-a asigurat doua mandate in aceasta functie. Si totusi, o mare parte dintre cei carora le recomanzi sa intre in afacere dau dovada de rezistenta si refuza, cel putin intr-o prima faza, propunerea ta.

O alta situatie des intalnita este rezistenta la schimbare a membrilor echipei. Propuneri precum cea de calificare la un nou stimulent, de a urca inca o treapta in Planul de Marketing sau chiar de a imbunatati parametrii activitatii zilnice sunt intampinate, deseori, cu un zambet si nu cu o decizie ferma.

Poate ca te intalnesti uneori si cu propria rezistenta la schimbare. Constientizezi anumite provocari, ai dori sa faci pasi inainte, stii exact si ce anume trebuie sa faci, dar punerea in practica este amanata repetat si nejustificat.
Ce e de facut? Iata cateva cauze pentru care oamenii sunt rezistenti la schimbarile propuse, precum si modalitati practice de a-i ajuta:



Frica de necunoscut. Propunerea de a se inscrie in Forever aduce prospectul fata in fata cu o lume noua, cu care nu a avut de-a face pana acum. Dedica-i timp pentru a o explica in detaliu. Intreaba-l ce ar vrea sa mai stie si ofera toate informatiile de care are nevoie, astfel incat sa-si formeze o imagine completa si corecta despre afacerea Forever. Principiul se poate aplica si atunci cand doresti sa impulsionezi activitatea unui membru al echipei. La fel si cu propria persoana: informeaza-te complet cu privire la ceea ce te asteapta in urma schimbarii, apoi fa pasul pe care ti-l doresti, in cunostinta de cauza.

Lipsa increderii. Acesta este motivul pentru care se spune ca trebuie sa te vinzi pe tine insuti inainte de a vinde produsul sau ideea de afaceri.

Comoditatea. Americanii au o vorba: „No pain, no gain.” Altfel spus, fara efort nu poti avea pretentii sa castigi. O solutie este sa-ti imaginezi, cat mai concret cu putinta, beneficiile pe care le vei avea in urma schimbarii respective si sa le pui in balanta cu efortul real pe care trebuie sa-l depui pentru a ajunge acolo unde vrei. Iti poti imagina aceasta balanta cu ochii mintii? Si merita sa depui acest efort? Atunci ce te mai tine in loc?

Lipsa practicii. Un studiu al The British Journal of Psychology arata ca exersarea este un alt mod de abordare (si impunere) a schimbarii. Punand repetat in practica noile comportamente ajungi la  automatism, iar acestea devin parte din normal. Promite si ofera ajutor noului FBO, poate chiar inainte ca el sa se inscrie. Propune-i sa fie alaturi de tine de-a lungul unei zile semnificative pentru activitatea ta in Forever. Arata-i ce se intampla si incurajeaza-l sa faca aceleasi lucruri.

Cauta la randul tau ajutor atunci cand te lupti cu propria rezistenta la schimbare. De multe ori e util sa ceri ajutorul sponsorului sau al unei persoane apropiate, pentru a te ajuta sa treci la fapte.

Statistic, doar 10 – 15% dintre persoanele care urmeaza un curs sau citesc un articol de auto-perfectionare pun in practica cele aflate acolo. In Forever, procentul este mult mai mare, intrucat oamenii sunt mult mai motivati. Cata vreme citesti acest articol, in calitate de FBO, sunt convins ca esti o persoana deschisa la schimbare. Dar noile situatii, insusiri sau comportamente trebuie protejate. O schimbare in bine trebuie sustinuta in timp pentru a deveni parte din tine. Un nou FBO trebuie sustinut inca de la inceput pentru a avea succes in afacere. Nu e suficient sa fii deschis la schimbarea in bine, trebuie sa ai grija si sa o sustii pe termen lung. Pentru ca ea sa devina FOREVER.

EXERCITIU
Atunci cand iti doresti o schimbare radicala si rapida, de exemplu sa poti alerga un semimaraton antrenandu-te doar o saptamana, rezultatul este aproape sigur dezastruos. Concentreaza-te, in schimb, pe o serie de succese mai mici, de exemplu sa alergi 3 km, 5 km si apoi, dupa cateva saptamani, 10 km, intr-un timp stabilit. Fiecare mica realizare iti alimenteaza rezervorul de incredere in fortele proprii si te ajuta sa inaintezi. Abordeaza fiecare pas intermediar ca pe o misiune de sine statatoare si vei ajunge, in final, la cei 21 de km pe care ti i-ai propus.
Articol scris de Alexandru Israil, specialist marketing
aloegif